انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه قلب منزل است. جایی که زمان خود را در آن وقت می گذارید. آشپزخانه برای درست کردن غذا نیست و گاهی برای دورهمی خانوادگی استفاده می شود. دکوراسیون آشپزخانه مهم می باشد. طراحی آن با دقت انجام گیرد. زیبایی و کاربردی بودن دو ویژگی مهم می باشند که در طراحی کابینت آشپزخانه باید دقت نمود. در این مقاله به بررسی انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه و ویژگی های طراحی آشپزخانه می پردازیم.

دکوراسیون آشپزخانه با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان انجام می گیرد و باید با آن هماهنگی داشته باشد.

مطالعه بیشتر: اصول طراحی آشپزخانه

همچنین بخوانید : ایده هایی برای آشپزخانه مدرن

اصول طراحی آشپزخانه

در آشپزخانه سه فعالیت عمده انجام می‌گیرد:

  1. نگهداری مواد غذایی
  2. شستشو
  3. پخت و پز

این سه نقطه در مثلث کار آشپزخانه هستند. مثلث کار با طراحی شکل آشپزخانه انجام می گیرد. در دکوراسیون هر آشپزخانه‌ باید به مثلث کار توجه کرد.

سبک‌های مختلف آشپزخانه

سبک مدرن

سبک مدرن یکی از پرطرفدارترین انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه در  ایران می باشد. محبوبیت اصلی این سبک دوری از شلوغی، جلوگیری از تزئینات اضافی است. اصول مهم این سبک استفاده از کابینت‌های بدون قاب، اجزای براق و ساده با خطوط افقی یا عمودی می باشد. صفحه رویه کابینت کم نقش و نگار است و کاشی ‎های بین کابینت‌ها ساده و براق هستند. عنصر اساسی که فضای آشپزخانه مدرن را پرطرفدار می‌کند، استفاده از چوب برای طبیعی‌ بودن فضاست. رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم و… از رنگ‌های اصلی این سبک می باشند.

سبک روستایی

این نوع از انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه، فضایی مانند یک خانه روستایی دارد. در این سبک، فضایی ساده است .چوب عنصر این سبک است. از رنگ‌هایی مانند زرد، قرمز، قهوه‌ای در طراحی این آشپزخانه استفاده می شود. کابینت‌های ردیف بالایی برای آسانی دسترسی هستند. اجاق گاز یکی از سه جزء اصلی مثلث کار می‌باشد، نقش مهمی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه دارد. از گازهای مبله در این سبک آشپزخانه استفاده می‌شود. استفاده از کفپوش‌های چوبی مانند لمینت، پارکت و یا کاشی و سرامیک‌های طرح چوب، از بهترین نوع کفپوش در این سبک دکوراسیون آشپزخانه استفاده می شود.

یک شومینه به صورت نمادین و غیرکاربردی از آجر، این سبک را کامل‌ می‌کند.

سبک مینیمال

سبک مینیمال طراحی آشپزخانه

تمرکز اصلی سبک مینیمال بدون تزئینات و بدون عناصر زیاد و وجود فضایی تمیز و خلوت است. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مینیمال، از اشیا ساده و طرح‌ها استفاده شده. تمام لوازم در داخل کابینت چیده می شوند. ئر طراحی آشپزخانه مینیمال از تک رنگ استفاده می شوند.

سبک روستیک

سبک روستیک یکی از انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه، راحتی و حس نوستالژی دارد. وجود سنگ، الوار و وسایل طبیعی از ویژگی‌های این سبک است. لوازم آشپزخانه آنتیک نقش بسیار مهمی در طراحی دکوراسیون دارند. یک شومینه چوبی به فضا گرمی می‌بخشد. دیوارهای سنگی، سقف چوبی و آجر عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه روستیک است. ابزارهایی مانند کانتر چوبی و سینک ظرفشویی کلاسیک می‌تواند به این سبک زیبایی ببخشد .

از عناصر مهم سبک آشپزخانه روستیک استفاده از رنگ های گرم و چوب های طبیعی است. به کار بردن متریال سنگ به جای چوب برای روی کابینت، یکپارچگی و یک نواختی محیط را از بین می برد.

سبک صنعتی

سبک صنعتی جذاب می باشد، اما خیلی گرم نمی باشد. آشپزخانه صنعتی چند ویژگی دارد که عبارتند از:

  • استفاده از رنگ‌های خنثی
  • استفاده از قفسه‌های باز
  • از قفسه‌های سربی یا فولاد ضدزنگ استفاده می کنند
  • از سازه‌های صنعتی مانند آجر خام، لوله‌های آب و تیرهای فلزی استفاده می کنند.
  • بتن در کف، پیشخوان یا دیوار آشپزخانه

سبک تلفیقی

سبک تلفیقی یکی از انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه، از عناصر تصادفی استفاده می کنند. این سبک گاهی تبدیل به فاجعه بصری می شود. اما اگر طراحی به درستی انجام شود، آشپزخانه‌ای منحصربه فرد خواهد شد. ترفند  آشپزخانه تلفیقی، استفاده از عناصر اصلی سبک‌های دکوراسیون آشپزخانه دیگر برای طراحی بخش‌های مختلف آشیزخانه می باشد.

در دکوراسیون این آشپزخانه می‌توان از ایده‌هایی به کار برد که به آشپزخانه شخصیت می دهد. می‌توان برای ایجاد حسی خوشایند، سبک‌های روستیک و مدرن با هم ترکیب شوند.

سبک سنتی

آشپزخانه‌های سنتی با طراحی کلاسیک و ویژگی معماری در قرن های گذشته در اروپا و آمریکا هستند. طراحی‌های مدرن که سادگی اصلی‌ترین ویژگی آن‌ می باشد، در طراحی آشپزخانه‌های سنتی از جزئیات و تزئینات زیادی استفاده می شود. در آشپزخانه‌های سنتی، از متریال‌های طبیعی مانند چوب سخت و سنگ استفاده می‌شود.

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه

نکات مهم در طراحی دکوراسیون داخلی مشهد

از نکات مهم در طراحی آشپزخانه به شرح زیر می باشد:

۱- توجه به مثلث کار

مثلث کار در انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه یک مثلثی است و سه راس آن “سینک ظرفشویی”، “اجاق گاز” و “یخچال” هستند. رابطه این سه عنصر در آشپزخانه باید طوری باشد که فاصله بین آن‌ها زیاد باشد که موجب رفت‌وآمد طولانی شود و نه آنقدر کم و تنگ باشد که موجب اختلال در مسیر رفت‌وآمد، شود. در آشپزخانه‌های کوچک چیدمان این سه عنصر  به صورت خطی صورت می گیرد.

۲- نور و تهویه طبیعی و مصنوعی

برای نورگیری، تعبیه یک نورگیر برای آشپزخانه مهم است. پنجره ای برای تهویه طبیعی و مستقیم انجام گیرد، یک آپشن مثبت برای آشپزخانه می‌ باشد .استفاده از تهویه مصنوعی در آشپزخانه، ضروری و لازم است.

اجاق گاز هیچ‌گاه در نزدیکی پنجره یا جریان مستقیم تهویه نباشد سینک ظرف‌شویی یکی از بهترین عناصری است برای قرارگیری در نزدیکی پنجره می باشد، جریان مستقیم هوا موجب خشک شدن فضای مرطوب می‌شود .

۳- توجه به ترکیب رنگ

ترکیب رنگ در آشپزخانه تحت تاثیر بخش‌های مختلف فضای داخلی انجام می گیرد. اگر دکوراسیون پذیرایی رنگ کرم-قهوه‌ای دارد، از کابینت‌هایی با هارمونی گرم استفاده شود.

۴- توجه به جنس و متریال

در انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه جنس کابینت‌ها، کف‌پوش بسیار اهمیت دارد. از مصالح مقاوم در برابر آتش و رطوبت در کفسازی آشپزخانه استفاده شود. سرامیک یکی از بهترین متریال‌ها برای این کار می باشد که دو فاکتور مقاوم در برابر آتش و رطوبت دارد، دارای تنوع در قیمت و طرح است. در طراحی داخلی آشپزخانه نباید از متریال لیز و لغزنده استفاده شود.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه منزل خود را به شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی در مشهد کارمانی بسپارید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید