انواع طراحی ویلا | بررسی مهمترین شاخص های طراحی ویلا

عموم شرکت های مهندسی فعال در سراسر کشور به طراحی انواع ویلا اشراف دارند، و مطابق پارامترهای مختلفی از جمله شرایط اقلیمی، مساحت زمین و از همه مهمتر علایق و بودجه کارفرما یکی از انواع را به کار می برند.

به عنوان مثال طراحی ویلا در مناطق کوهستانی شرایط خاص خود را دارد و این موضوع برای مناطقی که حالت پلکانی دارند نیز حائز اهمیت است. همانطور که می دانید ویلاها عموما ساختمان هایی هستند که دارای مساحت زیاد و از یک قسمت ساختمانی و حیاط دار تشکیل شده اند.

در این مقاله از گروه معماری و طراح دکوراسیون داخلی کارمانی به بررسی انواع طراحی ویلا با توجه به پارامترهای مختلف خواهیم پرداخت.

انواع طراحی ویلا در منطقه کوهستانی

طراحی انواع ویلا در منطقه کوهستانی نیازمند دانش و تخصص لازم است. در واقع نیاز است که اقلیم مورد نظر را ارزیابی کنید و به طور کلی سبک های متنوعی را مدنظر قرار دهید.

کوهپایه ها و همینطور مناطق کوهستانی مکان های بسیار جذابی برای ساخت ویلا محسوب می شوند. اما از سوی دیگر یک سری تهدیدها در طراحی وجود دارد که باید مدنظر قرار بگیرد. مناطق کوهستانی اغلب شیبدار هستند به این ترتیب طراحی ویلا می بایست با امنیت بالایی صورت بگیرد.

مهمترین شاخصی که برای طراحی ویلای کوهستانی در نظر گرفته می شود تطابق طرح با شیب زمین است. در واقع امکان خاکبرداری و همینطور خاکریزی در سطوح وسیع فراهم نشده و به طور کلی بسترهای صخره ای مانع بزرگی برای تسطیح و هموارسازی سایت ویلا می شوند.

مورد مهم دیگر انطباق طرح بر شیب و پستی بلندی ها بوده و نیاز است که شاخص های مربوطه سنجیده شود.

ترازهای ارتفاعی و همینطور رعایت المان های طبیعی بخش مهمی از این پروسه را پوشش می دهد. در این میان نیاز است که نواحی کوهپایه ای که در معرض ریزش بدنه سنگی یا خاکی هستند شناسایی شوند. جهت گیری و فرم کالبدی ویلا بسیار مهم است. نیاز است که طراحی ویلا با هدف بهره گیری از زیبایی های طبیعت و پیوند آن صورت بگیرد.

سبک طراحی انواع ویلا در منطقه کوهستانی خود بخش مهمی از کار را شامل می شود. به هر حال شیشه بندی های گسترده می تواند موقعیت اجرایی خاصی داشته باشد. در مناطق کوهستانی اجرای ویلای روستیک به صورت طبیعی نیز دیده می شود. حس ناب زندگی به فضاهای طبیعی کمک زیادی می کند.

طراحی ویلا دوبلکس

برای طراحی انواع ویلا دوبلکس نیاز به رعایت حداقل ۵ نکته مهم است. بهترین مکان برای طراحی ویلاهای دوبلکس شمالی ترین قسمت زمین است. به طور کلی نور و صرفه جویی در مصرف انرژی از اصلی ترین مواردی است که در طراحی این ویلا ارزیابی می شود. طراحی داخلی ویلا و نمای ویلا نیز بسیار پر اهمیت است.

اندازه سایبان های روی پنجره در قسمت شمالی و جنوبی ویلا از موضوعات مهمی است. به هر حال نیاز است که در قسمت جنوبی از سایبان های بلندتری استفاده شود. این موضوع سبب می شود که حفظ حداکثری انرژی در ویلا صورت بگیرد.

اندازه فضاها در طراحی ویلا دوبلکس از موضوعات بسیار مهم است. طراحی می بایست مطابق با استانداردهای خانواده و سبک زندگی افراد باشد. برای ویلاهای دوبلکس شرایط اجرای ۲ الی ۳ سالن نیز وجود دارد چون معمولاً اتاق خواب ها در طبقه بالاتر اجرا می شوند.

دیوار شیشه ای از شاخص های جدید طراحی انواع ویلا دوبلکس محسوب می شود و به طور کلی برای تابش نور مستقیم خورشید بسیار عالی هستند. اما دقت کنید که اجرای دیوارهای شیشه ای برای همه بخش ها قابل قبول نیست و در بخشی از شرایط اجرای شیشه ممنوع است. اسکلت اصلی برای اتاق ها و سالن ها و سایر فضاها می بایست به درستی در نظر گرفته شود.

محل جانمایی پله ها برای ویلاهای دوبلکس بسیار مهم هستند. محل قرارگیری پله ها می بایست به صورتی باشد که جلوی نور را نگیرد و همینطور فضای اصلی را اشغال نکند. امکان دسترسی از پایین و بالای پله نیز مشخص است.ارتفاع سقف برای ویلاهای دوبلکس همه موارد را تحت الشعاع قرار می دهد.

طراحی انواع ویلا پلکانی

برای اجرا و طراحی انواع ویلا در سبک های شیک و خاص نیاز است که دیوارهای نگهدارنده رندر شده به صورت کاملاً دقیق و اصولی ارزیابی شود. گاه یک سری مرز های گیاهی نامرتب و پیچیده وجود دارد که مسیر اجرای ویلا را با مشکل روبرو می کند. از سوی دیگر سبک محوطه سازی برای طراحی انواع ویلا پلکانی بسیار مهم است. وجود نرده های ایمنی، پله و کانال های مخصوص زهکشی نیز اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که نیاز به طراحی پاسیو باشد می بایست خاک در دامنه تپه ارزیابی شود. تسطیح شیبدار زمین از مهمترین شاخص ها محسوب می شود. دیوارهای نگهدارنده در این میان می بایست گستردگی خاص خود را داشته باشند. از سوی دیگر نیاز است که به طور کاملاً حرفه ای به اجرای ستون های اولیه پرداخته شود.

شاخص های طراحی انواع ویلا

برای طراحی انواع ویلا نیاز است که متریال و مصالح کاملاً با کیفیتی مورد استفاده قرار بگیرد. بسیار مهم است که متریال به کار برده شده از نظر سبک اجرایی بی نظیر باشد. نورپردازی مناسب بخش مهمی از روال اجرا و طراحی انواع ویلا محسوب می شود. تنوع رنگ ها و استفاده هوشمندانه از رنگ ها نیز طراحی را بهبود می بخشد.

استفاده خلاقانه از آینه های دیواری نیز سبب می شود تا طراحی ویلا کاملاً اصولی در نظر گرفته شود. استفاده از رنگ های سرد و همینطور رنگ های گرم در موقعیت درست به شیک بودن فضا کمک زیادی می کند. تنالیته های سرد در بسیاری از ویلاهای مدرن به چشم می خورد و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. المان های موجود در فضا باید به شکلی دنبال شود که موقعیت اجرایی را زیر سوال نبرد. البته که برای اجرای شاخصه های زیبایی در ویلا نیاز است که رنگ سفید به بهترین نحو فراهم شود.

تجمل گرایی در طراحی انواع ویلا باید کاملاً احتیاط صورت بگیرد. اگر شرایط تجمل گرایی به درستی دنبال شود می توان شاهد یک موقعیت درست و کاملاً ایده آل در ساخت ویلا بود. البته که برای ساخت ویلاهای لوکس نیاز است که موقعیت ویلا را به شکل کاملاً اصولی بسنجید و همه چیز را مدنظر قرار دهید.

جمع بندی

دیدن نمونه کارهای مختلف در زمینه طراحی انواع ویلا به شما کمک می کند تا ویلایی لوکس و درجه یک داشته باشید. البته که موقعیت اجرای این ویلاها در چند سال اخیر دستخوش یک سری تغییرات بوده است و می بایست شرایط سنجیده شود. ساختار مبهم بخشی از اصول طراحی انواع ویلا محسوب می شود که باید کاملاً آگاهانه صورت بگیرد به طوری که ساختار کلی به درستی اجرا شود.

در پایان لازم به ذکر است گروه طراحی کارمانی با پشوانه سال ها تجربه و استفاده از نرم افزارهای مهندسی روز دنیا، موفق یه طراحی و اجرای ویلاهای کم نظیری در مشهد و حتی سطح کشور شده است. برای آشنایی با خدمات و مراحل انجام پروژه توسط گروه کارمانی می توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید تا در اسرع وقت پاسخگوی نیازهای شما باشند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید