ضوابط طراحی ویلا

ضوابط طراحی ویلا که براساس متابولیسم انسانی، بهترین شرایط را برای استفادۀ کاربران در نظر دارد اگر به درستی رعایت شود علاوه بر آن که سرمایه گذاری خوبی محسوب می‌شود و همچنین برای سکونت بسیار عالی است. یکی از مهم‌ترین نکات این ضوابط توجه به اقلیم و آب و هوا می‌باشد که در ادامه این مقاله از کارمانی آن را بررسی می‌کنیم.

اصول طراحی ویلا در مشهد

ضوابط طراحی ویلا همواره به نسبت تغییر شرایط متغیر است و مهم‌ترین نکته توجه به جدیدترین ضوابط وضع شده است. اقلیم آب و هوایی یکی از موارد مهم محسوب می شود. طراحی ویلا و فضای سبز در منطقه‌ای بسیار مرطوب را در نظر بگیرید. وضعیت خاک، میزان رطوبت آن و از همه مهم‌تر استحکام زمین از مهم‌ترین نکات ساخت یک ویلای قابل سکونت است. در بعضی مناطق وضعیت خاک به نحوی است که می‌توان با استفاده از عایق رطوبتی، شرایط مناسب برای ساخت ویلا را به وجود آورد.

موضوع مهم دیگر که از مهمترین ضوابط طراحی ویلا محسوب می‌شود وضعیت تابش آفتاب است که در مناطق شمالی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. مناطق شمالی کشور در نیمی از سال دارای وضعیت آب و هوایی ابری و یا در حال بارش هستند. در این صورت نیاز است که اوج تابش نور خورشید سنجیده شده و زاویه آن پیش از طراحی ویلا در نظر گرفته شود. فضاهایی که نیاز بیشتری به نور خورشید دارند معمولاً در بخش جنوبی و فضاهایی که نیاز به نور کمتری دارند در بخش شمالی قرار می‌گیرند. به طور کلی در ضوابط طراحی ویلا، زاویۀ نور خورشید باید به صورتی باشد که نه آزاردهنده به نظر برسد و نه مشکل ساز شود.

قوانین و ضوابط طراحی ویلا در شمال ایران

اصول طراحی ویلا در شمال ایران

در طراحی و اجرای سازه‌های ویلای در شمال کشور نیاز به کرسی چینی است. دقت شود که در شالودۀ بنا قطعاً می‌بایست از قیر و گونی و عایق‌های پلاستیکی مقاوم به آب و رطوبت استفاده شود. برای جانمایی پنجره ها در نواحی برخورد با کج باران‌ها نیاز است که از پنجره‌هایی با ابعاد کوچکتر استفاده شود. البته استفاده از پنجره‌های یوپی‌وی‌سی نیز توصیه می شود. برای هر پنجره نیاز به عایق پلاستیکی در برابر باران خواهد بود.

به دلیل کمبود نور خورشید، نیاز است که در مناطق شمالی پنجره‌ها تا حد امکان عریض و طویل در نظر گرفته شوند. در مناطق شمالی به دلیل چشم‌انداز عالی می‌بایست از بالکن‌ها و پنجره‌های بزرگ استفاده شود. در این مناطق استفاده از بادهای مطلوب غرب به شرق می‌توان از پلان‌های کشیده در جهت غرب به شرق استفاده کرد. این رویکرد سبب می‌شود تا تهویۀ طبیعی هوا در سراسر خانه صورت بگیرد.

ضوابط طراحی ویلا تاکید دارد که هرچه میزان پیچیدگی در فرم کلی و پلان ساختمان کمتر باشد تهویۀ هوا بهتر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی ویلا در مناطق شمالی به دلیل بارش فراوان استفاده از سقف‌های شیب‌دار و شیروانی است. استفاده از مصالح با ظرفیت‌ حرارتی پایین نیز بخشی از ضوابط طراحی ویلا محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با ضوابط طراحی ویلا در مشهد

اجرای ویلا بر اساس نوع آن

ویلای جنگلی یکی از سبک‌های مهم و رایج ویلاسازی محسوب می‌شود که در مناطق شمالی کشور بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرد. ساخت ویلا در نزدیکی جنگل با بهترین منظره برای شما فراهم شده است. برای ساخت این مدل از ویلاها نیاز است که بیشترین حد نما حفظ شود. استفاده از پنجره های بزرگ می تواند این سبک از ویلاها را بسیار زیباتر سازد. همچنین استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب جلوۀ منحصر به فردی به نمای ویلا و همچنین دکوراسیون داخلی می‌بخشد. البته در مناطق بارانی با رطوبت بالا مهم است که با روغن‌های مخصوص از چوب در برابر نم‌زدگی و رطوبت جلوگیری کرد.

در دستۀ بعدی ویلاهای ساحلی هستند که چشم‌انداز ویژه‌ای به سمت دریا دارند. در ساخت ویلاهای ساحلی نیاز است که دید مناسب و جذاب به درستی ارزیابی شود و از بیشترین میزان گشودگی و استفاده از پنجره بهره برد. از سوی دیگر میزان پیشروی سالیانه دریا نیز بسیار مهم است که در ابتدای جانمایی ویلا محاسبه شود. به دلیل رطوبت بالای خاک در این منطقه و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی استفاده از عایق در کف ساختمان‌ها از موارد مهم محسوب می‌شود و می‌بایست توسط متخصصان صورت بگیرد.

طراحی بخش داخلی ویلا

طراحی بخش داخلی ویلا در مشهد

طراحی فضاهای بزرگ با سقف های بلند به همراه نور طبیعی مهمترین پارامتر در طراحی ویلا محسوب می‌شود. دیوارها که نقش جداکنندۀ فضاها را دارند، یکی از بهترین بسترها برای طراحی جذاب و ویژه هستند. این دیوارها با توجه به این که کدام فضاها را از هم جدا می‌کنند می‌توانند میزان متفاوتی از گشودگی و پوشیدگی را داشته باشند که نور خورشید را به اندازه‌های مختلف در فضاها راه می‌دهند. معماری دوبلکس به همراه سقف‌های بلند پیشنهاد جالبی برای طراحی داخلی ویلا محسوب می‌شود. در این نوع ویلا می‌توان علاوه بر استفادۀ بهتر از زمین، چشم‌انداز بهتری نیز فراهم کرد.

طراحی بخش خارجی ویلا

طراحی بخش خارجی ویلا

پس از طراحی فضاهای داخلی نیاز است که الزامات مربوط به طراحی خارجی نما و فضای سبز به درستی رعایت شود. با توجه به این که هدف از فضای بیرونی باغ و ویلا لذت بردن از فضای سبز و آب و هوای دلچسب است بسیار مهم است که حداکثر کارایی و رضایتمندی برای ساکنان در نظر گرفته شود. جانمایی صحیح آلاچیق و آبنما و تونل طبیعت از مواردی است که سبب می شود طراحی خارجی ویلا و منظر سازی با بهترین تنوع فضایی صورت گیرد.

ویژگی طراحی برتر ویلا

استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تامین برق مصرفی می‌تواند بخش مهمی از ضوابط طراحی ویلا را پوشش دهد. سلول‌های خورشیدی و تامین آب گرم مصرفی به نوبه خود می تواند شرایط خاص خود را داشته باشد. سیستم‌های امنیتی بخش مهمی از اصول طراحی ویلا محسوب می شود. نورپردازی‌های جذاب و کاربردی در فضای داخل و خارج محیط می‌تواند بسیار اثر بخش به نظر برسد. استفاه از سیستم‌های هوشمند در این زمینه مهمترین عامل برتر در طراحی سازۀ نهایی محسوب می شود. علاوه بر این عوامل استفاده از رنگ‌های جذاب و ترکیب آن‌ها در دکوراسیون داخلی رویایی و جذاب تاثیر دارند.

برای طراحی برتر ویلاها نیاز است که چشم انداز به شکل کاملاً اصولی ارزیابی شود. لوکس بودن ویلا و کاربردی بودن آن بخش مهمی از کار است. ثبت ابعاد زمین و توجه به جهت طلوع و غروب خورشید از مواردی است که می‌بایست رعایت شود. جانمایی ساختمان و زمین بازی و همینطور آبنما و استخر در جای خود می‌بایست به دقت در نظر گرفته شود. طراحی راه‌های ارتباطی مناسب بین فضاها می تواند یک ساختار کاملاً اصولی را فراهم آورند. البته که ویلاسازی می‌تواند یک موقعیت اجرایی خاص را شامل شود. سیستم سرمایه و همینطور سیستم گرمایش مناسب نیز بخش مهمی از ضوابط طراحی ویلا محسوب می شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید