طراحی فضای سبز مشهد

طراحی فضای سبز مشهد

علاوه بر آن که طراحی فضای سبز مشهد تحت تاثیر ضوابط مشخصی است، نیاز به دانش و تخصص حرفه‌ای دارد.

شناخت عوامل زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، که تنها بخشی از دانش مورد نیاز برای طراحی فضای سبز مشهد است، می تواند کمک شایانی به طراحی یک فضای سبز ایده‌آل کند.

فارغ از موارد ذکر شده، اقلیم و محیط پیرامونی و شناخت انواع گیاهان از دیگر نکات کلیدی در طراحی فضای سبز مشهد و یا هر جای دیگر است هستند.

همچنین باید بدانیم سبک‌های مختلفی برای ایجاد فضای سبز وجود دارد و تمام آن ها را به خوبی بشناسیم؛

به طور مثال باغچه در حیاط، باغ بام و تراس سبز که باتوجه به فضایی که در اختیار داریم می‌توانیم تصمیم بگیریم از کدام نوع در کجا استفاده کنیم.

در این مقاله قصد داریم تمامی این نکات را در رابطه با طراحی فضای سبز مشهد بیان کنیم.

طراحی فضای سبز مشهد

طراحی فضای سبز مشهد با وجود آلودگی هوا و زندگی آپارتمان نشینی، فرصتی طلایی برای بهبود زندگی است؛ بهبودی که می تواند حصول خود را هم در بعد روانی و هم در بعد جسمی زندگیتان بروز دهد.

از آنجایی که در شهر پرجمعیتی مثل مشهد، خانه‌های آپارتمانی به سرعت در حال رشد و افزایش هستند، دیگر امکان و اجازۀ ایجاد فضای سبز توسط شهروندان وجود ندارد.

اما با این حال شهرهای کوچک و روستاهایی در اطراف مشهد، مانند طرقبه و شاندیز، زشک، ابرده، ازغد و همچنین زمین‌های اطراف آرامگاه فردوسی و جادۀ اخلمد در همسایگی مشهد، امکان ساخت فضای سبز را میسر می سازد و به مردم این اجازه را می دهد که  در آن جا برای خود ویلا و یا باغچه‌ای سبز را فراهم کنند. (در این باره می توانید نوشتار بهترین شرکت ویلاسازی در طرقبه و شاندیز را مطالعه کنید)

طراحی فضای سبز مشهد

نکات مهم در طراحی فضای سبز

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی فضای سبز مشهد که امروز در این مقاله کارمانی به آن می پردازیم، توجه به اقلیم و اصول طراحی اقلیمی است.

مشهد یک شهر کوهپایه‌ای است که آب و هوایی خشک دارد و در بیشتر روزهای سال در معرض بادهای مطلوب و نامطلوب قرار دارد.

همچنین در روزهای تابستان با تابش مستقیم و شدید آفتاب سر و کار داریم.

به همین دلایل، انتخاب زمین مناسب و طراحی فضای سبز تنها با تخصص و دانش و همچنین تجربه‌ ی کافی در این زمینه به نتیجه‌ای مطلوب ختم می‌شود.

بنابراین بسیار مهم است که پیش از شروع عملیات ساخت و ساز و پرداخت هزینه، با افراد متخصص و باتجربه مشورت صورت گیرد.

افراد متخصص می توانند به شما بهترین طراحی فضای سبز مشهد را هدیه کنند.

اقلیم مش
پراکندگی اقلیمی شهر مشهد

نکتۀ مهم دیگر در طراحی فضای سبز مشهد، توجه به همسایگی است.

مثلا اگر هدف شما از طراحی فضای سبز، گذراندن اوقات فراغت و استراحت باشد، زمینی در حاشیۀ جاده و خیابان‌های پر رفت و آمد، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

همچنین اگر برای شما مهم است که باغ یا فضای سبزتان دسترسی سریع و مناسبی به فروشگاه مواد غذایی، بانک، داروخانه یا سایر امکانات شهری داشته باشد، زمینی دور از شهر و در دل طبیعت، شما را راضی نخواهد کرد.

در نتیجه بررسی نیازها و خواسته‌های شما باید به صورتی دقیق و جامع با اشراف به همۀ موضوعات بررسی شود.

از آنجایی که عموما هدف از طراحی فضای سبز ایجاد فضایی برای استراحت به دور از هرگونه آلایندگی فکری است، می توان توجه به این موضوع را یکی از مهم ترین شاخصه ها در طراحی فضای سبز مشهد برشمرد.

گیاهان به گروه‌های درختان خزان کننده یا برگ‌ریز، سوزنی برگان، پهن‌برگان، همیشه سبز و همچنین نخل‌های زینتی دسته بندی می‌شوند.

بر خلاف تصور عموم که گیاهان تنها برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند، آن ها کاربردهای دیگری نیز دارند. به طور مثال می توان به ایجاد پوشش و سایه گستر اشاره کرد.

توجه به سرشت گیاهان و سازگاری آن با مشهد نیز بسیار مهم است و دقیقا اینجاست که شناخت صحیح اقلیم اهمیت دوچندانی پیدا می کند.

در طراحی فضای سبز مشهد و یا هر کجای دیگری، شناخت پوشش های گیاهی گوناگون و همچنین اقلیم منطقه، دو عنصر در هم تنیده هستند.

 به همین دلیل است که زیبایی و پایداری فضای سبز بیش از آنکه به طرح معماری وابسته باشد به مجموع این عوامل بستگی دارد.

پوشش

تغییرات طرح، پس از طراحی و اجرا

یکی از نکاتی که در طراحی فضای سبز، باید به آن بدان توجه داشت، ایجاد «تغییرات» به گونه ای مطلوب است.

فرق یک طرح فضای سبز با یـک طـرح معماری در این است که طرح فضای سبز، پس از ساخت، دچار تغییر می‌شود و لازم است که طراح، همۀ آن تغییرات را در نظر داشته باشد. طراح، باید بتواند محیط‌هایی را خلق کند که مدت کوتاهی پس از کاشت گیاهان، زیبا باشند و بعدها نیـز، بـه عنـوان محـیط و منظرهایی رضایت بخش، کارآیی داشته باشند.

یعنی لازم است یک طراح محیط و منظر، از توالی اولیه و ثانویه اطـلاع کامـل داشـته باشد و از این تغییرات، در جهت پایداری‌ طرح خود بهره برد.

به غیر از تغییرات بلند مدت و بدون برگشتی که در توالی‌ها صورت می‌گیرد؛ طراح فضای سبز، باید به تغییرات فـصلی نیـز توجـه کامل داشته باشد.

تغییرات فصلی، ممکن است امکانات و محدودیت‌هایی را ایجاد کند که در طرح‌ها باید آن‌ها را با دقت بررسی کـرد. این موارد شامل: استفاده از شرایط اقلیمی فصلی و استفادۀ عملی از گیاهان به خاطر وضع فعلی آنها است کـه بـه ایـن ترتیـب، بیان ویژگی‌های منحصر به ‌فرد هر فصل و حس منحصر به ‌فرد هر مکان را نیز در بر می‌گیرند.

سبک‌های طراحی فضای سبز

روی پهنۀ زمین به صورت فضای محدود

در زمینۀ طراحی فضای سبز مشهد، باغچه‌های کوچک و باغ‌های شخصی زیرمجموعۀ فضای محدود است.

در ویلاهای کوچک یا بزرگ و طراحی محوطه‌های شخصی، به علت فضای محدود، سبک و نوع طراحی محوطه و حیاط باغ متفاوت است. (برای مشاهده طراحی های گوناگون ویلا و فضای سبز اینجا را کلیک کنید)

این نوع فضای سبز به علت مقیاس کوچکش در مقیاس شهری دیده نمی‌شود و با طراحی مناسب، محرمیت و آسایش را برای خانواده و دوستان شما فراهم می‌آورد.

در این محوطه‌ها طراحی باغچه‌ها، استخر، آب‌نما، آتشکده و آلاچیق متناسب با سلیقۀ کارفرما و توجه به سبک طراحی ویلا انجام می‌شود.

(به اطلاعات بیشتری درباره ویلا نیاز دارید؟ اینجا را کلیک کنید)

طراحی باغ بام یا Roof Garden

بام سبز یکی از اتفاقات مهم و نوین شهرسازی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد یک حیاط سبز در خانه‌های آپارتمانی، در بالابردن کیفیت هوا و کاهش دمای متوسط شهرها موثر باشند.

بام سبز یک سیستم سبک وزن مهندسی ساز است که رشد گیاه را در بام میسر می‌سازد. در این نوع بام، مقداری از بام یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک با با محیط کشت روینده، پوشانده می‌شود.

کاهش اتلاف انرژی ساختمان از طریق سقف و در نتیجه کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه از سرمایه گذاری‌های مهم اقتصادی و محیط زیستی است که علاوه بر فراهم آوردن محیطی سبز و در دسترس، از دیگر مزایای روف گاردن است.

باغ بام امروزه یکی از پرطرفدارترین هاست و به همین سبب در طراحی فضای سبز مشهد نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه دارید می توانید مقاله روف گاردن را مطالعه کنید.

تراس سبز

در سال‌های اخیر طراحی فضای سبز مشهد و سایر شهرهای ایران به تراس آپارتمان‌ها وارد شده است.

استفاده از یک لایه فضای سبز در تراس‌ها، همانند یک فیلتر، از ورود سر و صدا به داخل فضای زندگی جلوگیری می‌کند، تهویۀ طبیعی را افزایش می‌دهد و میزان استفاده از سیستم تهویه را به حداقل می‌رساند. کاشت هر درخت، ماهانه حدود ۰.۷ تا ۱.۱ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کند.

در تراس‌ها، استفاده از درختانی که با تغییر فصل، ظاهر متفاوتی به خود می‌گیرند، موجب ایجاد کیفیتی متفاوت و نمایی چهار فصل می‌شود. همچنین یک دیوار سبز، تابش آفتاب داغ در تابستان را به خوبی کنترل می‌کند.

همین ویژگی های مذکور باعث محبوبیت بیش از پیش تراس سبز در طراحی فضای سبز مشهد شده است.

اصول طراحی فضای سبز

معماری، با شناخت هنری انسان‌ها سروکار دارد و خواه ناخواه، در تبیین زیبایی‌ها از قانونمنـدی زیبـایی شناسـی هنـری پیـروی می‌کند. اما زمانی که فعالیت آن در چارچوب طراحی فضای سبز شهری و فراشهری به عرصۀ طبیعت و عناصر فیزیکی آن کـشیده می‌شود، بالطبع، اصول ترکیب زیبایی شناسی طبیعی نیز به آن افزوده می‌شود.

بنابراین، طراحی منظر، از یک طرف، با اصـول ترکیـب زیبایی شناسی معماری ارتباط می یابد و از سوی دیگر، تابع اصول ترکیب زیبایی شناسی طبیعی می‌شود.

براساس نگرشی نوین، کیفیت زیبایی منظـر، در ارتبـاط بـا عناصر مفید و عملکرد آنها سنجیده می شود و به عنوان دانشی در کنار سایر دانـش هـای عملکـردی، ماننـد: معمـاری، شهرسـازی، کشاورزی و باغبانی قرار می گیرد.

طراحی فضای سبز مشهد، در مقیاس‌های کوچک، باید مبتنی بر راحتی، زیبایی، دوام و صرفۀ اقتصادی باشد.

طراحی فضای سـبز مشهد، فرآیندی انسانی است که با بهبود کیفیت کالبدی محیط زیست سرو کار دارد . آنچه که بایـد در طراحی، به آن اشراف داشت، این است که یک فضای سبز (در هر مقوله‌ای که باشد)، از یک سو، جزئی از شهر است و نمی تـوان بدون توجه به کل، در مورد جزء برنامه ریزی و طراحی انجام داد و از سوی دیگر، هر فضای سبز، به منزلۀ یـک کـل اسـت کـه از ترکیب اجزا، مانند: راه‌ها، باغچه‌ها و مبلمان تشکیل می شود و ضمن اینکه بایستی کلیت در تمامی اجزا احساس شود، اجـزا نیز به خوبی طراحی شوند.

شیوۀ طراحی فضای سبز در مشهد توسط گروه معماری کارمانی

طراحی فضای سبز مشهد از خدماتی است که با وجود وفور شرکت های معماری، کمتر شرکتی به صورت حرفه ای و با دانش تخصصی اقدام به انجام آن می کند.

شیوۀ انجام کار  به این صورت است که مبلغ درصد قراردادهای پیمان مدیریت با توجه به حجم کار و نوع خدمات ارائه شده از ۸ تا ۱۵ درصد قابل توافق و مذاکره است. در قراردادهای پیمان مدیریت مسئولیت اجرای پروژه به عهدۀ مجری و کلیه هزینه‌ها به عهده مالک خواهد بود. مجری بسته به نوع خدماتی که به مالک ارائه می‌دهد و توافقات اولیه و تنظیم لیست هزینه‌ها که به تایید کارفرما می‌رسد، حق‌الزحمۀ خود را به صورت درصدی از هزینه‌ها در هر مقطع طبق توافق از کارفرما مطالبه می‌نماید.

گروه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی کارمانی، ارائه دهندۀ انواع خدمات معماری، دکوراسیون داخلی و طراحی فضای سبز مشهد، با بیش از ۲۵ سال تجربه در فضای حرفه‌ای است.

گروه معماری کارمانی با دانش روز، تخصص و شناخت وجه‌های متعدد و مختلف هر پروژه، در زمینۀ طراحی فضای سبز مشهد به شما بهترین پیشنهادها را ارائه می‌دهند و در تمامی مراحل انجام کار از طراحی گرفته تا نظارت و اجرا، در کنار شما هستند.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید