طراحی آشپزخانه

در این مطلب به بررسی کامل انواع روش های طراحی آشپزخانه در واحدهای مسکونی، تجاری و ویلا به همراه ارایه ۱۰۰ نمونه طرح آماده آشپزخانه معمولی تا حرفه ای می پردازیم.

طراحی جزیره آشپزخانه

طراحی آشپزخانه جزیره

جزیره ها در آشپزخانه به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در این فضا می توانند دارای ابعاد و طرح های مختلفی باشند. جزیره ها هم می توانند به عنوان فضایی جهت ذخیره سازی مورد استفاده قرار گیرند و هم فضایی برای پخت و پز حتی می توان از آن ها برای غذا خوردن نیز استفاده کرد. جزیره ها در واقع یک کانون بصری برای آشپزخانه ها ارائه می دهند که بنا به نوع عملکرد های مختلفی که دارند، می توانند دارای شکل ها و فرمت های مختلفی شوند.

برای مشخص کردن طراحی آشپزخانه جزیره در ابتدا باید کاربری اصلی آن را مشخص کرده و سپس به طراحی جزئیات آن پرداخت. حتی اگر فضای زندگی کوچک باشد می توان از آن ها به عنوان میز غذا خوری استفاده کرد، یا اینکه اگر متراژ آشپزخانه کم باشد و نیاز به فضایی جهت ذخیره سازی احساس می شود می توان لوازم اضافی را در جزیره آشپزخانه قرار داد. از همین رو طراحی جزیره ها باید با دقت کافی و با در نظر گرفتن کاربری اش صورت پذیرد.

ابعاد و ارتفاع جزیره آشپزخانه

طراحی و دکوراسیون داخلی در مشهد

یکی از حائز اهمیت ترین موارد در مورد طراحی جزیره ها توجه به ابعاد و ارتفاع طراحی آشپزخانه جزیره با در نظر گرفتن جنبه های کاربردی و در کنار حفظ زیبایی شناختی آن ها می باشد. اگر جزیره آشپزخانه بیش از حد بزرگ باشد، باعث بروز مشکل برای تردد افراد خواهد شد و در نتیجه سطح کیفیت کاربری فضا را کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین جزیره باید به گونه ای طراحی شوند که با حفظ استاندارد از چهار طرف فاصله ای مناسب داشته و فضای رفت و آمد را اشغال نکنند. از طرفی جزیره ای که ابعاد آن کوچکتر از حد استاندارد باشد، در ابتدا باعث غیر ضروری جلوه دادن آن می شود، در عین حال این امکان وجود دارد که با افزودن چند صندلی، آن را به فضایی برای غذاخوردن تبدیل کرد. یک جزیره آشپزخانه ایده آل و مناسب در حداقل ترین حالت ممکن دارای ۱ متر پهنا و ۱و نیم متر طول باشد که البته این ابعاد می تواند در آشپزخانه های بزرگ تر با افزودن به طول و پهنا تغییر پیدا کند.

ارتفاع جزیره نیز همانند طول و پهنای آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. ارتفاع مناسب و استاندارد برای جزیره های آشپزخانه ۹۰ سانتی متر یا ۱ متر بده که در برخی موارد حتی شما می توانید با توجه به کاربرد های مختلفی که هر یک از آن ها دارند، جزیره هایی با هر دو ارتفاع ایجاد کنید.

به عنوان مثال ارتفاع ۹۰ سانتی متر برای قرار دادن صندلی هایی با ارتفاع معمولی مناسب بوده و همچنین سطح جزیره می تواند فضایی برای انجام کارهایی جون پخت و پز استفاده کنند. ارتفاع ۱ متر نیز برای قرار دادن صندلی هایی با ارتفاع بلند مناسب می باشد.

عناصر مورد نیاز در جزیره آشپزخانه

جزیره ها، بسته به نیاز استفاده کنندگان و نوع کاربری می توانند عناصر متفاوتی مانند سینک، ماکروفر، ماشین ظرفشویی و یا حتی اجاق گاز را نیز در خود جای دهند.

برای داشتن جزیره های ساده، بهتر است که فقظ صندلی و چند قفسه برای ذخیره سازی لوازم قرار داد. و حتی می توان سینک ظرف شویی را بر سطح جزیره تعبیه کرد و ماشین ظرف شویی را در پایین سینک قرار داد. برای قرار دادن اجاق گاز بر سطح جزیره باید یک هود در بالای آن نصب شود.

نحوه ارتباط عناصر در طراحی آشپزخانه

عناصر اصلی طراحی جزیره در آشپزخانه

از دیگر موارد مهم و اساسی توجه به نحوه ارتباط اجزا و عناصر در طراحی آشپزخانه می باشد. به عنوان مثال سینک ظرف شویی باید در نزدیکی ماشین ظرفشویی قرار گرفته و فاصله آن با سطل زباله نیز کم باشد تا دسترسی را آسوده کرده و سطح کاربری را برای افراد افزایش دهد و در نتیجه تردد برای افراد به راحتی صورت پذیرد.

نورپردازی طراحی آشپزخانه جزیره

نورپردازی برای طراحی آشپزخانه جزیره اگر به گونه ای درست و از روی اصول زیبایی شناختی آشپزخانه صورت پذیرد قطعا زیبایی آشپزخانه را دوچندان می سازد. همچنین در مورد جزیره هایی که بر روی سطح آن ها گاز تعبیه می شود و همچنین سرو غذا بر روی آن ها صورت می گیرد نورپردازی امری مهم تلقی می شود.

ما در مجموعه معماری کارمانی بر پایه سالها تجربه در اجرای اصولی، علمی، مهندسی و تجاری آمادگی داریم تا در زمینه طراحی آشپزخانه به شما مشاوره های حرفه ای را ارایه دهیم، جهت تعیین وقت جلسه مشاوره و یا ارتباط با کارشناسان طراحی دکوراسیون داخلی کارمانی با ما تماس بگیرید.

منابع:

Houzz

با دوستان خود به اشتراک بگذارید