طراحی نمای کلاسیک

نمای کلاسیک یکی از پرطرفدار ترین نمای ساختمان می باشد. گسترش این نما به اندازه ای است که در همه دنیا استفاده می شود. می توان گفت در همه جا طرفداران خود را دارد. تقارن از مهمترین ویژگی طراحی این نما می باشد و از اصالت برخوردار است. در دنیای امروزی، کشورهایی مانند آمریکا ساختمان های خود را به سبک کلاسیک انجام می دهند. در ادامه این مقاله از گروه طراحی معماری کارمانی با طراحی نمای کلاسیک و ویژگی ها و متریال آن آشنا می شویم.

هنگامی که در شهر و خیابان ها قدم می زنید می بیند که، فضایی که در آن زندگی می کنید. تا چه حد نابه سامان و هرج و مرج هستند. نابسامانی که هیچ قانونی ندارد. استفاده از مصالح های متفاوت، فرم های ناهمگون، نورپردازی های های نامناسب و … که همگی باعث ایجاد نا هماهنگی بی کیفیت شده است.

طراحی کلاسیک ساختمان

نمای کلاسیک در ایران

طراحی نمای کلاسیک در کشور با توجه به زمان دچار تحول شده و اصالت خود را از دست داده است. یکی از مواردی که در معماری سبک کلاسیک یک فاجعه قلمداد می شود. چیزی که معماری کلاسیک را به یک سبک پر شکوه و تجملاتی می سازد. رعایت اصول معماری است که در طراحی به چشم می آید. برای داشتن یک سبک کلاسیک نمی توانیم مانند طراحی مدرن  با استفاده ار مصالح سنگ به یک سبک کلاسیک طراحی کنیم.

مصالح نمای کلاسیک

در نمای کلاسیک پوشش بخش زیادی با سنگ های آهکی طراحی نما را انجام می دهند. از عوامل گسترش این نما، در دسترس بودن سنگ در کشور است. سنگ تراورتن از مصالحی است که در سبک کلاسیک استفاده می شود. سنگ تراورتن دارای ویژگی هایی می باشد که به شرح زیر است:

  •  فرم پذیری آن باعث راحتی در کار می شود.
  •  چسبندگی آن با مصالح زیرین آن بسیار مناسب است.

نمای کلاسیک چیست؟

نمایی که ما آن را نمای کلاسیک می دانیم. شباهت آن از مصالح، دیتیل ها و مدل ساختمان ها مربوط به زمان کلاسیک روم یا به معماری سبک نئوکلاسیک است. در این الگو در گوشه ها و لبه های تندیس ها به شکل رومی قابل مشاهده است. طراحی این بناها قانون و قواعد خاصی ندارد. فقط به درخواست کارفرما و سازنده آن بستگی دارد. سبک معماری در دیزاین نما نشان دهنده عقیده و باورهای ساکنین آن محسوب می باشد. نمای کلاسیک در ساختمان های ویلایی، دوبلکس و آپارتمان به کار می رود. نمای کلاسیک یکی از پر طرفدارترین نمای ویلا است.

تنوع در دنیای امروزی باعث شده تا به سرعت از جذابیت نما کاسته شود. ولی نمای کلاسیک از اصالت برخوردار است. به همین خاطر است که تمایل به نمای کلاسیک بیشتر است.  نمای کلاسیک حس ابهت و عظمت را به وجود می آورد و به حس لاکچری را می دهد. در کشور ما عاملی که باعث گسترش این نما شده است. وجود مصالح در دسترس می باشد.

تاریخچه نمای کلاسیک:

طراحی نما کلاسیک در مشهد

در ایران باستان سبکی از طراحی نمای ساختمان استفاده می شده است. که از سر ستون ها، مجسمه های سنگی و.. از ویژگی های این سبک بوده است. از این آثار می توان از تخت جمشید را نام برد. همزمان در روم نیزمعماری کلاسیک شباهت هایی با سبک طراحی معماری در ایران وجود داشت.

تاثیرات فرهنگی دو امپراطوری ایران و روم، تلفیقی از معماری کلاسیک غربی و شرقی را پدید آورد. که به آن طراحی کلاسیک نیز می گویند. طراحی کلاسیک در ایران پس از گسترش معماری مدرن صورت گرفت. تا قبل از آن معماری ایران تحت تاثیر معماری بومی بوده. می توان از بادگیر ها در در مناطق کویری و یا استفاده از نقوش اسلیمی در مساجد نام برد.

در سبک طراحی کلاسیک، سنگ به عنوان تنها متریال ساختمان بوده است. با افزایش تنوع سنگ های تزئینی و نمای ساختمان، دست معماران برای استفاده از سنگ باز شده است.

در طراحی کلاسیک ، سنگ مصالح طراحی نماست. رکن نمای کلاسیک، جزئیات ساده و منظم می باشد. نسبت به معماری سنتی ایران از پیچیدگی کمتری برخوردار می باشد.

ویژگی های نمای کلاسیک:

  • هماهنگی و تناسب سبک معماری کلاسیک
  • متقارن بودن ساختمان در ستون ها و تعداد پنجره ها
  • ستون‌های بلند در ورودی ساختمان
  • از خصوصیات نمای کلاسیک ستون های سنگی تزیین شده است.
  • داشتن سقف بلند.
  • سقف های بلند امکان پنجره های طولی و بلند را ایجاد می کند.
  • پنجره ها به صورت صاف و هم به صورت قوس دار باشند.
  • فضاهای منحنی شکل در ساختمان های کلاسیک، حس آرامش و راحتی به انسان می دهد.
  • استفاده از سر ستون ها، مجسمه های سنگی و کتیبه ها

مصالح در نمای کلاسیک:

نمای کلاسیک با سنگ اجرا می شود. سنگ هایی مثل تراورتن، گرانیت و مرمر هستند. همچنین از مصالح نوین GFRC بتن الیاف شیشه ای به کار می روند. برای ساخت نقاطی که پر رفت و آمد هستند، به صرفه می باشد. در نمای کلاسیک می توان از سیمان سفید نیز اجرا کرد.

هزینه اجرای نما کلاسیک:

هزینه اجرای کلاسیک در مشهد

قیمت نهایی نمای کلاسیک به دلیل جزئیات بالا می باشد. بالا بودن قیمت سنگ و دستمزد بالای کارگران باتجربه، این نما برای سازندگان هزینه بالایی دارد. استفاده از سیمان به جای سنگ هزینه را کاهش می دهد، اما اجرای نمای کلاسیک با سیمان نیاز به کارگر ماهر دارد. در نهایت کیفیت سنگ را ندارد.

ایمنی نمای کلاسیک:

به دلیل سنگین بودن سنگ و بزرگ بودن آن و نصب لایه های، امکان سقوط قطعات سنگ وجود دارد. این خطر در مناطق زلزله خیز بیشتر می باشد. سقوط قطعات، خسارات مالی و جانی به همراه دارد. همچنین به علت سنگین بودن ساختمان در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله ضعیف می باشد. رعایت اصول مهندسی در هنگام ساخت و استفاده از نیروی ماهر از ضروریات اجرای نما است.

چهت طراحی نمای ساختمان خود با ما در شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی کارمانی تماس بگیرید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید