طراحی و اجرا در مشهد

کیفیت طراحی و اجرا در مشهد متاثر از پارامترهای گوناگونی است. برخی از این پارامترها توسط سازمان‌ها و ادارات مربوط مانند شهرداری یا سازمان نظام مهندسی تعیین می‌شوند. اما باید توجه داشت این پارامترها به تنهایی نمی‌توانند بهترین شرایط زندگی در یک ساختمان را تضمین کنند. در معماری گذشتۀ ایرانی عاملی وجود داشت که بعد از گذشت قرن‌ها، هنوز هم مخاطبان ایرانی را به سمت خود جذب می‌کند و حضور در فضاهای مختلف آن سبب آرامش و یادآوری خاطرات و نوستالژی می‌شود. چنین احساسی ریشه در هویت‌ ایرانی دارد که با توجه به آن، کیفیت طراحی و اجرا در معماری معاصر نیز فراهم خواهد شد.

مطالعه بیشتر:طراحی دکوراسیون داخلی در مشهد

01

کیفیت و کمیت

مفهوم کیفیت موضوعی است که در تمام زمینه‌های حوزه معماری و شهرسازی اهمیت دارد و از کیفیت فضا گرفته تا کیفیت ساخت و ساز می‌توان به بحث درباره آن پرداخت. به همین دلیل برای پی بردن به مفهوم کیفیت طراحی و اجرا، باید در وهله اول به معنای کیفیت و کمیت پی برد و دانست با چه ویژگی‌هایی سنجیده می‌شوند. کمیت، پارامتری قابل اندازه‌گیری است که توسط اعداد بیان می‌شود و اندازه، مقدار، میزان و … یک پدیده را نشان می‌دهد. اما کیفیت موضوعی است که قابل اندازه‌گیری با اعداد نیست، بلکه به احساس افراد و تاثیر عاطفی بر آن‌ها بستگی دارد. همین موضوع باعث شده است تا برای مردم، کمیت‌ها کمتر از کیفیت‌ها قابل درک باشند.

طراحی و اجرا در مشهد، موضوعی است که امروزه تلاش‌های بسیاری در زمینه ارتقا فرهنگ عمومی و افزایش استفاده از مصالح و فناوری‌های نو در مسیر ارتقاء کیفیت طراحی و اجرا انجام می‌شود. ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه هدایت و کنترل طراحی و اجرا در شهرهای بزرگ از آن جمله است.

برخی از راهکارهای انجام شده در بررسی‌های سازمان‌ها و نهادهای مسئول؛ مانند الزامی شدن اجرا مقررات ملی ساختمان، ضوابط و آیین‌نامه‌های ساختمانی، آموزش مهندسان و دست‌اندرکاران طراحی و اجرا، استفاده از مجریان ذی‌صلاح، تبیین استانداردهای مهارت فنی، اجرا نظام جامع کنترل کیفیت طراحی و ساخت در اجرا طرح‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقاء سطوح فرهنگ عمومی در زمینۀ ساخت و ساز، می‌توانند به ارتقای کیفیت طراحی و اجرا در مشهد کمک کنند.

02 1

پارامترهای موثر در افزایش کیفیت ساخت

تجربه نشان داده است که پیروی از این اصول و قواعد، هر قدر هم که سخت گیرانه باشند، نمی‌توانند کاملا سبب افزایش سطح کیفیت در طراحی و اجرا در مشهد شوند. بلکه فعالیت در این راستا، باید در تمامی مراحل طراحی معماری و ساخت و ساز دنبال شود و از تمامی جنبه‌ها به این موضوع بپردازیم. ضوابط و اصولی که در بالا به آن اشاره شد و توسط سازمان‌ها و ادارات مربوط تعیین می‌شوند، اغلب به کمیت طراحی و اجرا مربوط هستند و کیفیت را باید در اصل هویت بخشی دنبال کرد.

به این منظور، برای هر یک از دو عامل هویت ایرانی و کیفیت ساخت پنج پارامتر تعیین کرده‌ایم تا بتوانیم به بررسی و تحلیل این بحث بپردازیم. مجموع این پنج شاخص به عنوان معرف هویت ایرانی و کیفیت طراحی و اجرا در مشهد شناخته می‌شوند. بحث هویت را با پنج پارامتر توجه به زمینه طراحی، توجه به مسائل اقلیمی، خوانایی طرح، فرمت‌گرا و مفهوم‌گرا از معماری گذشته سنجیده‌ایم. همچنین کیفیت طراحی و اجرا نیز با پنج عامل معرفی شده است که آن‌ها را معرف این عامل می‌شناسیم. این پارامترها عبارت‌اند از: انسجام طراحی (وحدت)، اسکلت با دوام، اجرا صحیح نما، مصالح و توجه به زمینه.

03

طبق مطالعات انجام شده، در میان شاخص‌های ذکر شده برای کیفیت طراحی و اجرا در مشهد، کم‌ترین توجه به زمینه است. همچنین کم‌ترین میانگین به دست آمده در میان شاخص‌های هویتی، پارامتر مفهوم‌گرا از معماری گذشته است. این آمار نشان می‌دهد که برای ارتقاء سطح کیفیت طراحی و اجرا و همچنین هویت در بناهای معاصر، باید به تأثیر هر یک از این شاخص‌ها توجه کرد.

این دو عامل در وضعیت بحرانی‌تری قرار گرفته‌اند و نیازمند توجه بیشتری از سوی طراحان و سازندگان هستند. البته در میان شاخص‌های کیفیت طراحی و اجرا شاخص مصالح بالاتر از میانگین قرار گرفت و سایر پارامترها پایین‌تر از میانگین قرار گرفتند که این موضوع نشان از اهمیت توجه به پارامترهای کیفیت طراحی و اجرا دارد.

همبستگی پارامترها

با توجه به همبستگی میان دو پارامتر هویت و کیفیت طراحی و اجرا در مشهد، یکی از عواملی که می‌تواند به ارتقاء مفهوم هویت کمک کند، توجه به کیفیت طراحی و اجرا است که خود به عوامل متفاوتی نظیر شاخص‌های بیان شده بستگی دارد و با توجه به سهم هر یک از این عوامل می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. توجه به این شاخص‌ها و تلاش در ارتقاء آن‌ها می‌تواند به تحقق مفهوم هویت در معماری معاصر کشورمان کمک کند. برای دست یابی به مفهوم هویت ایرانی در معماری معاصر ایران، می‌توانیم با ارتقا سطح ساخت و ساز، توجه به نکتت طراحی و اجرایی و تلاش در بهبود این عوامل، به این هدف دست یابیم.

04

شرکت طراحی و اجرا در مشهد

علاوه بر نکات و پارامترهایی که در بالا بررسی شد، پارامتر تاثیرگذار دیگری وجود دارد. این موضوع مهم که در افزایش هویت و کیفیت طراحی و اجرا در مشهد وجود دارد، تبحر و مهارت کامل تیمی است که به عنوان طراح و مجری مشغول به فعالیت است. تسلط به دانش، علم و فناوری روز از یک طرف و احاطۀ کامل به فرهنگ و زیست ‌بوم ایران، سنت‌ها و روش‌های زندگی، نیازها و خواسته‌های کارفرمایان ایرانی از ویژگی‌های مهم یک تیم موفق طراحی و اجرا در مشهد است. از طرفی دیگر سپردن صفر تا صد یک پروژه، وحدت و انسجام لازم طرح در تمامی کلیات و جزئیات پروژه را به همراه دارد.

گروه طراحی و اجرا کارمانی، یکی از بهترین شرکت‌های طراحی و اجرا در مشهد است که بیش از ۲۵ سال در زمینۀ طراحی و اجرا در سطح ایران و بین‌الملل مشغول به فعالیت است. تجربۀ اعضای گروه و درصدر آن‌ها مدیریت مجموعه در کنار تسلط بر دانش و فناوری روز، کیفیت طراحی و اجرا بی‌نظیر را تضمین می‌کند. علاوه بر آن اعضای گروه کارمانی توجه به زمینه، اقلیم و نیازها و خواسته‌های کاربر را سرلوحۀ کار خود قرار می‌دهند. اعضای گروه کارمانی در زمینۀ طراحی و اجرا ساختمان، دکوراسیون داخلی، نما و بازسازی به صورت حضوری و تلفنی آمادۀ مشاوره به کارفرمایان محترم است.