مطبخ یا آشپزخانه کثیف چیست

مطبخ یا آشپزخانه کثیف چیست، آشنا می شویم و بررسی آن نیز می پردازیم. در این متن توضیحاتی درباره آشپزخانه تمیز و آشپزخانه کثیف داده می شود. از طرف دیگر به دکوراسیون داخلی مشهد و وسایل مورد نیاز اشاره شده است.

در برخی از خانه دو آشپزخانه وجود دارد. یکی برای پخت و پز و دیگری برای انجام دادن کارهای روزمره. به آشپزخانه ای که از لحاظ زیبایی ظاهر مناسبی ندارد و پخت غذا و تمام کارها در آن انجام می گیرد آشپزخانه کثیف می گویند. برخلاف آشپزخانه کثیف در آشپزخانه تمیز همه وسایل به صورت مرتب چیده شده. تمیزی چشم انگیزی بر محیط آشپزخانه حکم فرما است. براساس موقعیت طراحی ظاهر این دو آشپزخانه باهم تفاوت دارند.

مطبخ یا آشپزخانه کثیف

طراحی مطبخ یا آشپزخانه کثیف

آشپزخانه تمیز در دید اعضای خانواده و مهمان قرار دارد. ولی مطبخ یا آشپزخانه کثیف معمولا در گوشه ای بسته خانه است و اکثر کارهای پخت و پز و زمان بر در آن انجام می گیرد.

مرتب و زیبابودن فضای آشپزخانه اولویت تمامی افراد است. از این رو در طراحی آشپزخانه تمیز بزرگتر از مطبخ یا  آشپزخانه کثیف است. وسایل آشپزخانه تمیز آراسته و مرتب با چینش مناسبی در کنار یک دیگر قرار می گیرد و همه چیز منظم است.  در آشپزخانه کثیف با اینکه فعالیت بیشتری صورت می گیرد. فضای کمتری در اختیار است و همه وسایل بهم ریخته است.

وسایل تشکیل دهنده آشپزخانه تمیز و کثیف حدودا شبیه بهم هستند.  هر دو دارای اجاق گاز و سینگ ظرفشویی و یخچال هستند. اما مهمترین تفاوت و وجه تمایز این دو آشپزخانه با یکدیگر تمیز و کثیف بودن است. از آن جایی که مطبخ یا آشپزخانه کثیف در دید افراد درون خانه قرار ندارد. سهولت آشپزی در آن بیشتر است. دیگر نیاز نیست به طور مداوم محیط پیرامون خود را تمیز کنید و میتوانید تمرکز خود را به اشپزی معطوف کنید.

طراحی آشپزخانه جداگانه مزایای زیادی دارد. یکی از آنها این است میتوانید در آشپزخانه کثیف از وسایل قدیمی و در دید است باید آراسته و مرتب باشد.

مطبخ یا آشپزخانه کثیف

اینکه این آشپزخانه در کدام قسمت از طراحی خانه قرار می گیرند. بستگی به شرایط مختلف از جمله متراژ بنا و طراحی خانه و فضای قابل طراحی دارد. معمولا آشپزخانه کثیف در زیر پله ها و زیر زمین و یا در کنار آشپزخانه تمیز قرار می گیرد. در بعضی از خانه ها از آنجایی که متراز و فضای لازم وجود دارد این آشپزخانه در محیط باز و در حیاط طراحی می شود.

برای طراحی آشپزخانه کثیف زیاد اولویتی وجود ندارد. اما با توجه دردید بودن آشپزخانه تمیز ایده های مختلف طراحی برای ان وجود دارد. هر آشپزخانه از سه رکن تشکیل می شود. مورد اول مربوط به تمیز بودن و آماده سازی است. که سینک ظرفشویی این کار را انجام می دهد. مورد دوم مربوط به یخچال است که ذخیره سازی مواد غذایی روزانه و ماهانه را انجام می دهد. مورد سوم در آشپزخانه مثلث کار را شکل می دهند. حضور این مثلث کار را شکل می دهند و حضور این مثلث در چینش و طراحی بسیار مفید و کارآمد است.

مطبخ یا آشپزخانه کثیف

مطبخ یا آشپخانه کثیف چیست

مطبخ یا آشپزخانه کثیف یا به عبارتی مطبخ در واقع بخشی از آشپزخانه است که در سبک طراحی جدید وجود ان ضروری است. در این فضا تجهیزات کامل برای پخت و پز و شستشوی راحت وجود دارد. وجود آشپزخانه گرم باعث می شود. هیچ بی نظمی وکثیفی در فضای قابل دید آشپزخانه صورت نگیرد.

امروزه طراحی دکوراسیون داخلی به گونه  ای است که حریمی بین آشپزخانه و فضای پذیرایی وجود ندارد. در واقع فضای آشپزخانه جزیی از فضای پذیرایی محسوب می شود و یا فضای جدا کننده این دو بخش اپن آشپزخانه است. که در این صورت هم حریمی بین این دو فضا وجود ندارد .

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد برای مهمانی به جایی رفتید به محض ورود اولین چیزی که احساس کردید بوی نامطبوعی است که از طبخ غذا در کل فضای خانه پیچیده است. با وجود تکنولوژی های جدید بازهم طبخ غذا در آشپزخانه و تولید بوی نامطبوع در خانه آزار دهنده است . طبخ غذا در محیط آشپزخانه کثیف از پیچیدن بوی غذا در کل فضای  خانه جلوگیری می کند .

حداقل ابعاد برای آشپزخانه ایده آل به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ متر مربع است. به این فضا ریزفضاهایی به عنوان مکمل افزوده می شود. یکی از این ریزفضاها آشپزخانه گرم است که می تواند دارای حداقل ابعاد ۶ متر مربع باشد.

پلان مطبخ یا آشپزخانه کثیف در گذشته در فضای آزاد و یا در گوشه حیاط و یا در زیر پله طراحی می شد و فضایی کاملا جدا از آشپزخانه بود اما امروزه آشپزخانه تمیز و کثیف در امتداد و یا در همجواری یک دیگر طراحی می شود و بهترین مکان آشپزخانه کثیف قرارگیری آن در همجواری آشپزخانه و در فضایی در راستای کابیت های آشپزخانه است.

طراحی آشپزخانه خود را به شرکت طراحی و دکوراسیون داخلی کارمانی بسپارید.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید