+ ۱۵ اصل طراحی دکوراسیون به سبک روستیک

روستیک کلمه لاتین بوده در لغت به معنی روستا ترجمه می شود. سبک روستیک استایل به معنی سبک روستایی برگردان می شود. اما روستیک در معنی معماری دو تعریف جداگانه دارد. یک: روستیک یک روش سنگ تراشی بوده است که عمدتا در معماری رنسانس مورد استفاده قرار می گرفته است. دو: یک سبک معماری غیر رسمی در ایالات متحده و کانادا بوده که تغییرات گسترده ای به خود دیده است. در این مقاله از کارمانی مجری تخصصی طراحی دکوراسیون داخلی در مشهد به بررسی طراحی دکوراسیون به سبک روستیک می پردازیم.

در این بخش منظور مورد نظر ما سبک روستیک همان روستا و سبک دکوراسیون روستیک یا همان سبک دکوراسیون روستایی خواهد بود. سبک روستیک سبکی تعریف شده براساس زیبایی های طبیعی و طبیعتی زیبا است. که با الهام گرفتن از مواردی ساده از دل طبیعت خود را در دل طراحان و علاقه مندان به چنین  سبکی جای داده است.

با این حال امروزه و به مدد تخیل و خلاقیت طراحان دکوراسیون روستایی به سمت و سویی حرکت کرده. که استفاده از طرح های آن در خانه یک مد و ترند محسوب می شود و افراد متعددی نیز با علاقه به دنبال تجریه این نوع طرح ها در خانه های خود هستند. سبک دکوراسیون روستیک معاصر بسیار دلنشین و دوست داشتنی بوده و با تلفیق طبیعت و مدرنیته به یک تعادل بی نظیر دست یافته است.

انواع سبک های طراحی داخلی در مشهد

در این جا حالت های ممکن برا رسیدن به سبک روستیک در زیر آورده شده است:

۱- ست های روستیک:

برای اینکه خانه شما به سبک دکوراسیون سبک روستیک دست یابد باید عوامل طبیعت وارد خانه شود. نزدیک کردن خانه به طبیعت مانند این است که از لوازم طبیعی در خانه استفاده شود. مهم نیست خانه ای که در ذهن دارید در کجا قرار دارد. درختان، تنه درختان و حتی چوبهای برش خورده. آن ها اولین و ابتدایی ترین مواردی هستند که می توانند در خانه جای گیرند. حس و حال یک خانه روستایی را پدید آورند.

۲-المان های طبیعی خام و دست نخورده :

به احتمال زیاد استفاده از مولفه های طبیعی خام و دست نخورده. یکی از مهمترین عواملی است که یک خانه را به سبک دکوراسیون روستیک نزدیکتر می کند. طبیعی بودن این عناصر در خانه ظاهر محیط را به سمت و سوی چیزی که از روستا و یا اطراف آن در ذهن دارید هدایت می کند. همین موضوع کار را برای طراحی روستایی سریعتر به پیش می برد.

۳-الوارهای پهن و قطور به منظور استفاده در جاهای مختلف خانه :

شاید در نگاه اول تهیه و فراهم سازی چنین چیزی یعنی الوارهای بزرگ و نا متعارف برای خانه غیر عادی به نظر برسد. اما پس جانمایی و جای گذاری آنها متوجه خواهید شد که این زیر پایی های عظیم نمایی کاملا روستیک و خاص به خانه بخشیده و جلوه ی بصری مطلوبی در خانه به وجود آورده است. این چوب های قطور ممکن است یک زیرپایی در حمام باشد یا یک کفپوش برای آشپزخانه شما.

۴-شومینه :

شومینه امروزه در خانه هایی با سبک دکور مدرن و مینیمال و حتی سنتی نیز نصب و راه اندازی می شوند و دارای انواع متفاوتی هستند. برقی، گازی و دیجیتالی و … اما شومینه ای که در ذهن طراح سبک روستیک در حال ساخت و پیاده سازی است. چیزی فراتر از مواردی است که گفته شد . این شومینه باید حس طبیعی خود را به کسانی که دور تا دور آن نشسته اند منتقل کند و گرما بخش آن جمع باشد.

۵-دیوار های پنلی :

این نوع معماری گه از پنل های چوبی برای طراحی دیوارهای خانه استفاده شود مسلما شما را به وجد خواهد اورد. دلیل اینکه همین پنل ها در خانه ای مدرن نیز به کار می رود. ولی این تاثیر را ندارد در این است که متریال یا جنس چوبی که در دیوارها به کار می رود. کارهایی که بر روی چوب های صنعتی انجام می شود. آن ها را از بکر بودن و اصالت دورکرده و حس مصنوعی به محیط می دهد. اما در سبک دکوراسیون سبک روستیک این گونه نیست . زبری و خشن بودن چوب این دیوارپوش ها با لمس آنها کاملا قابل حس کردن است و طبیعی بودن آن را به رخ میکشد .

۶-دیوارهای سفید:سبک روستیک در مشهد

شاید تنها جایی که دیوارهای سفید به عنوان المان در دکوراسیون مطرح باشد. همین جاست یعنی سبک روستیک. دلیل هم مشخص است خانه های روستایی معمولا دیوارهای خانه را با چوب و سنگ می سازند. به همین دلیل کمتر لوازم و مصالح ساختمانی شهری مانند گچ و سایر لوازم در آنها به چشم می خورد. اما با تزیین یک دیوار به رنگ سفید خانه های روستایی نسبتا خاص تر و مرفه تری را به نمایش گذاشته اید.

۷-سقف های چوبی مقطع:

احتمالا اگربه خانه های روستایی سرزده باشید. مشاهده کرده اید که این خانه ها سقف هایی چوبی دارند که با الوارهای موازی و یا ضربدری سقف خانه را ساخته اند. برای ساخت یک خانه به سبک روستیک شما نیز نیازمند یک سقف چوبی هستید، اما نه هر سقفی. برای اینکه خانه زیباتر دیده شود و احساس یک خانه، با طراحی روز و کمیاب را بدهد. بهتر است سقف را با سلول های چوبی تزیین کنید.

۸-رنگ های طبیعت، بهترین انتخاب برای پالت رنگ در خانه :

استفاده از رنگ های موجود در طبیعت بهترین راه برای ورود فضای خارج از خانه به داخل است. تا خانه رویایی که می خواهید سبک دکوراسیون سبک روستیک را در آن پیاده کنید، بیارایید. رنگ سنگ هایی که از بیرون وارد خانه می کنید، نوع چوب هایی که به عنوان دکور یا ابزار در خانه به کار می گیرید، الیاف و پارچه هایی که در خانه مورد استفاده قرار می دهید. بسیاری از این دست موارد باعث می شوند که خانه ای روستایی با رنگ های طبیعی داشته باشید.

۹-قطعات بزرگ و خشن :

در میان طراحی و پیاده سازی سبک دکوراسیون روستیک تمامی بارها بر دوش فضاسازی و طراحی دکوراسیون نیست . پای دکوراتیو ها که به میان می آید کار برای طراح و کسی که خانه خود را دوست دارد به سبک روستایی دیزاین کند آسانتر میشود . در خانه های امروزی لوازم ریز و تجملاتی بسیار پر کاربرد بوده و مورد علاقه مصرف کنندگان نیز واقع شده است. اما در نقطه مقابل بیشتر ابزار و لوازم در خانه های روستایی بزرگ ، حجیم و با اشکال غیر منظم قرار دارد .

۱۰-پوست حیوانات:

درست است که دم روباه، عاج فیل، پوست کروکودیل همگی جز صنایع دکوری بوده و خانه را خاص می کنند. اما این موارد مناسب یک خانه با سبک دکوراسیون روستیک نخواهند بود. چرا که ما در صدد تزیین و آرایش خانه به سبک روستایی هستیم. تا طبیعی و ساده بودن آن ها را برای مهمانان و دوستان خود به نمایش گذاشته. از راحتی و آرامش بخش بودن چنین فضایی برای خود لذت ببریم. نه این با اجازه ورود چنین دکوراتیوهایی که باعث اذیت شدن خاطر خود و دیگران شویم.

۱۱-تلفیق چوب و سنگ :

خانه های روستایی را همانطور که در بالا اشاره کردیم. با چوب و سنگ می سازند اما زندگی شهری مانع از این می شود که ما نیز خانه های خود را با چنین لوازم بسازیم. یکی بحث امنیت سازه و دیگری احتمال تغییر و تحول در دکوراسیون آینده باعث می شود. تا خانه را با چارچوبی استاندارد به دکور سبک روستیک نزدیک کنیم. اما برای اینکه از دکور روستایی نیز دور نشویم باید نسبت استفاده از چوب و سنگ را رعایت کنیم. تا از نظر بصری فضای خانه را به هدف مورد نظر نزدیک کنیم.

۱۲-چوب های خام:

در مجموع رنگ چوب جز مواردی است که زیبایی خاصی به خانه می بخشد. حس طبیعی بودن در فضای خانه به وجود می آورد. اما در خانه های سبک روستیک چوب به خودی خود نقش بزرگی را بازی می کند. در این شرایط است که باید از چوب بیشترین کارایی آن رامورد استفاده قرار داد. یکی از مواردی که این کارایی را افزایش می دهد استفاده از رنگ طبیعی چوب است. رنگ چوب خام بسیار ساده و خنثی است. چشم را اذیت نمیکند و اغراق در آن دیده نمی شود به همین دلیل مناسب خانه روستایی است.

۱۳-فلزات جلانخورده :

سبک روستیک براق و درخشان نیست. همه موارد در این سبکاز طبیعت الهام گرفته و در نتیجه موارد براقی در آن دیده نمی شود. تصور ما بر این است که به جای ظروف فلزی براق و جلا خورده از جایگزین های آن ها استفاده شود. که در مواردی ظروف چوبی پیشنهاد می شود.

۱۴-فضای طبیعی بسازید :

طراحی روستیک

هر وسیله یا ابزاری را که به خانه اضافه می کنید. درون یک الگو از پیش تعریف شده با این عنوان که سادگی و زیبایی در درون آن نهفته باشد قرار داده و به خانه بیافزایید. لوازم دیجیتال و فانتزی که با ساختار خانه های روستایی همخوانی ندارد را استفاده نکنید و یا در صورتی که الزام به استفاده دارید در معرض دید قرار ندهید.

۱۵-تقلید از روی طبیعت :

برای اینکه به راحتی به یک سازه یا طرح روستایی برسید. از آن در خانه خود بهره مند شوید باید از طبیعت و هنر آن تقلید کنید. اگر توانستید لهجه طبیعت را تقلید کنید مطمئنا سبک دکوراسیون روستیک را بدست آورده اید. برای این منظور باید نت های موسیقی طبیعت را تکرار کنید یعنی از وسایل طبیعی استفاده کنید.

۱۶-چوب های احیا شده :

چوب ها در زیر باران و نم قرار می گیرند هرچند دچار پوسیدگی می شوند. از عمرشان کاسته می شود اما بوی طبیعت و جنگل را به مشام می رسانند. همین عطر دل انگیز است که حس و حال طبیعت را وارد خانه ها می کند. شما نیز می توانید از چوب های بازیافتی برای بخش هایی از منزل استفاده کنید تا تازگی، شادابی و عطر طبیعت را به خانه و کاشانه خود هدیه دهید.

۱۷-بولد کردن الگوهای ساده :

خانه های روستایی علاوه بر سادگی خود یک حس شرم و حیا نیز هستند. به نوعی مانند یک انسان خجالتی خود را نشان می دهد. این حس نیز به خاطر الهام گرفتن از طبیعت پاک و ساده است. مهمترین عامل پدید آمدن این حس نیز استفاده از گل ها و گیاهان در دکوراسیون خانه هستند. این موضوع نشان میدهد برای اینکه سبک دکوراسیون سبک روستیک را لمس کنید. باید گل ها و گیاهانت در منزل را مورد توجه قرار داده و اهمیت بیشتری به آن ها داده شود.

۱۸-روستایی و مدرن :

برای اینکه چنین حالتی دست یابید به سراغ اصول مدرن در دکوراسیون مدرن بروید. سپس ویژگی های آن را در قالب یک بخش کلی وارد سبک روستیک تا به راحتی به هر دو سبک دست یافته باشید. نیز استفاده از مبلمان مدرن در دکوراسیون روستیک در خانه است تا با ترکیب هر دو حالت یک هارمونی جذاب در خانه پدید آید.

طراحی دکوراسیون ویلا و منزل خود را به شرکت معماری و دکوراسیون داخلی کارمانی بسپارید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید